lørdag 30. oktober 2010

Ikke bare store rovdyr - fjellrev er også bra

Du har bare pelsen. Den får du greie deg med. Født med
den er du. Ingen trengte å sy den av kunstige fibre. Nei,
naturtro er den.



















Med grimaser trosses kuling fra vest. Jakta pågår som
dager flest. Selv i motvind er det ingen sak. Arktiske kår
gir livet hårde krav. Kreftene der former en reveskrott.



















Av og til står rokket over tundraen så alt er kvitt. En kvit
rev må da ty til tross.



















Ei breiside fra kong vinter drar til mot en reveskrott. Ute
av kurs et øyeblikk... Men det skal mer til for å knekke en
kvit rev!




















Og nå gleder allerede undertegnede seg enormt til nye
turer til den arktiske øygruppen Svalbard. Reven skal
jeg nok finne igjen! Hvem vet hva man kan få til neste gang?


























Vakkert dyr sa du? Noen ganger er det
herlig å være naturfotograf:)

9 kommentarer:

  1. Virkelig vakkert! Fantastiske bilder og et flott dyr. Det siste bildet er helt rått!

    Øyvind

    SvarSlett
  2. Joda, dette var bra saker! Kjenner hvor jeg savner snø og vinter her jeg sitter i 25+ nede i Australia... Drar tilbake til Norge i dag. Vi snakkes, Svein. Antar at du har bra kontroll også på NF 4-2010.

    SvarSlett
  3. Hei Svein.

    Det siste bilde var råbra! Herlig å være naturfotograf når en møter slike dyr ja! :)

    Knut Børge

    SvarSlett
  4. Kanonbilder - den sista tar priset! Verkligen flott.

    SvarSlett
  5. Takker for alle kommentarer:) Den beste opplevelsen fra disse bildene er faktisk der reven må stå i mot den arktiske kulingen. Tøft liv der oppe!

    SvarSlett
  6. ..Hei...fantastisk blogg..jeg nyter hvert et bilde..og håper jeg kan lære litt..lite erfaring med bilder av dyr jeg..men det ser fantastisk ut å komme dem så nær innpå livet...hvilket kamera og linser bruker du? marit

    SvarSlett
  7. Marit... Jeg bruker EOS 1Ds MarkII, 1D MarkIII og 5D MarkII. Linser er vidvinkler, 300mm, 500mm og en 800mm på det meste. Blitzer, stativer(både lave og høye sådane) m.m. hører med. På Svalbard er det lett å komme innpå dyr. Fjellrev er heller ikke så vanskelig på fastlandet.
    Svein

    SvarSlett
  8. whaoOoOou....wonderful!!!
    congratulation on your work

    SvarSlett